Saturday, April 18, 2009

Rentetan Peristiwa.... Sejarah Keagungan Andalusia.

Andalusia... Sebuah nama yang tinggal nama sahaja...

Andalusia diislamkan oleh Thariq ibn Ziyad. Seorang panglima Bani Umaiyah yang sangat hebat, menggempur tentera Byzantine di Andalusia tanpa meminta pertolongan tambahan dari Kufah. Peristiwa ini berlaku pada tahun 711 Masihi, akhirnya Andalusia diislamkan dari kerajaan Rom yang semakin lemah.

Sejarah membuktikan, Andalusia menjadi kota islam pertama yang syahid di tangan Byzantine pada 1428 Masihi. Selama 8 abad sahaja islam bertapak di Andalusia, tetapi... Lihatlah warisan islam di Andalusia, lihatlah kemegahan Al-Hambra di Grenada, Masjid Al-Cordova di COrdova, Pusat Pentadbiran Madinah Az Zahra. Lahirlah arkitek agung bernama Abdul Rahman Al-Dakhil sehingga tercetusnya revolusi pembangunan di Andalusia.

Di zaman kemuncak Andalusia, telah melahirkan ramai tokoh Islam yang mengarang kitab-kitab dan akhirnya kitab tersebut menjadi rujukan umat Islam kini. Tokoh-tokoh seperti Ibn Rush, Ibn Hazm al-Andalusi, Ibn Hazm al-Qurtubi, Fudayl ibn Iyad al-Arabi, Imam al-Shatibi, al-Qurtubi dan lain-lain telah menberi sumbangan mereka dalam bidang-bidang ilmu turath.

Al-Zahrawi dan Ibn Zuhr menjadi pelopor di dalam bidang perubatan di samping penguasaan mereka dalam bidang-bidang ilmu Islam yang lain.

8 Abad, suatu tempoh yang sangat panjang. Namun, melihat kepada pembangunan fizikal dan spiritual ummat islam di Andalusia, membuktikan islam itu adalah agama yang syumul dan lengkap bagi semua manusia dan sesuai sepanjang zaman. Begitu juga dengan pembangunan negara kita.... Islam telah bertapak dengan jelasnya 6 abad (dari zaman Melaka), bermulalah pembangunan sehingga Melaka menjadi Pusat Pentadbiran Terulung di rantau ini, bisa menguruskan perdagangan Timur dan Barat, aman dan makmur dari ancaman lanun-lanun. Pentadbiran yang tersusun dengan hukum kanun Melaka dan Hukum Kanun Laut Melaka menbuktikan betapa islam telah diterapkan ke dalam diri ummat islam di Melaka.

Sayangnya, penjajah Portugis berjaya mengalahkan Melaka dengan penyelewengan dan masalah dalaman Melaka. Apatah peliknya, Armada perang Melaka yang mudik sepanjang Selat Melaka ibarat tidak wujud langsung masa Portugis menyerang Melaka. Kota Melaka pula berjaya ditembusi sewenang-wenangnya bilamana ada pengkhianat membukakan pintu laut Kota Melaka. Lebih 400 Tahun negara kita bergolak dengan penjajahan barat, akhirnya kemerdekaan berjaya dicapai.

Kemudian, pembangunan islam diteruskan dengan misi kemerdekaan, misi pembangunan, misi pembangunan insan, misi kemodenan dan misi pembangunan modal insan. Zaman menyaksikan banyak kemajuan dicapai selaras dengan kekuatan pentadbiran dan kestabilan negara kita. Ditambah pula dengan sistem yang islamik dan menyokong pembangunan, tidak mustahil Malaysia akan menjadi hebat seperti Andalusia di zaman kegemilangannya...

Namun begitu, mungkinkah kita dapat mencapai kegemilangan jika kita berpecah-belah dan berpuak-puak?? Kaum dan agama minoriti tidak lagi menghormati kaum dan agama majoriti?? FIkirlah bersama-sama................

3 comments:

Hisfahani said...

seriously sir,i don't even know and understand what you're writing about..maybe too bored for a student like me..so boring la...

Anonymous said...

as'kum..
4 me, itz a very good article..
menyedarkan kita mengenai tamadun islam yg sungguh gmilang suatu ketika dulu, empayar melaka yg sungguh kukuh.. namun semuanya runtuh akibat pengkhianatan!!

sedarlah wahai umat islam!!!

joegrimjow said...

insyallah tahun ni pergi!!!