Tuesday, August 2, 2011

Sajak: MAHA (Pertandingan peringkat Negeri Melaka)


Maha, Maha, Maha...
Maha Suci Engkau
Maha Perkasa Engkau
Maha Bijaksana Engkau
Meruntun di kalbu hebatnya Dikau...

Engkaulah Yang menentukan segalanya
Maha Mengetahui segala perihal
Dari sekecil zarah
Hingga seluas semesta
Engkau Maha Teliti
Engkaulah penentu hidup dan mati
Engkaulah Rabb, Tuhan Al-Hadi

Namun,
Bisikan-bisikan hitam itu
Kian sarat menghasut
menyesatkan dengan kesesatan nyata
membuncah ombak  taufah dijiwa
meronta-ronta di minda
cuba menggarap seribu gundah
tika KeagunganMU semakin sirna
kebesaranMU aku terlupa
SuruhanMU tidak ku endahkan
LaranganMU semakin asyikku pujakan.


Dan,
Suara-suara halus itu bergema-gema
Berlegar-legar di seluruh benakku
Hingga mendindingi diri ini dari mengingati kekuasaanMU
Melekakan, melalaikan, menghanyutkan
Mempertemukanku dengan Lembah Kefasikan...

Prahara bertiup kencang
Menghanyutkan bisikan-bisikan durjana itu
Dari terus-terusan menutupi minda sedarku
Tersentak, tersedar, lalu aku kaku
Ingatanku padaMU Ya Allah meledak-ledak
Betapa hebatnya Dikau Yang Maha Segala
Pandangan mata hatiku disinari nur hidayahMU
Terpanar aku akan kekhilafan diri
Lantas aku sujud memohon maghfirahMu Ya Ilahi

Tatkala laungan KebesaranMU itu berkumandang
Membelah keheningan debu dosa-dosaku yang telah lalu
Melonjakkan inginku untuk kembali
Titisan-titisan jernih terbit menzahirkan keikhlasanku
Ya, aku ingin kembali!
Kembali mengingatiMU di setiap hela nafasku.


Maha Mengetahui, Maha Mendengar, Maha Melihat
Maha Berkata-kata, Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani
Ampunilah aku atas dosa-dosaku yang menzalimi diri ini
Sesungguhnya aku dalam kalangan orang-orang yang rugi
Sesungguhnya Ya Allah
Sujudku, ibadahku
Hidupku dan matiku kini hanyalah untukMU
Wahai tuhan Yang Maha Esa
Segala puji bagiMU, Maharaja Sekelian Alam.

No comments: