Tuesday, March 11, 2008

E-Melaka dan Blogger...

E-Melaka telah dilancarkan pada 2003 oleh YAB Datuk Seri Mohd Ali Mohd Rustam, Ketua Menteri Melaka pada masa tersebut. Projek ini juga adalah projek Setiausaha Kerajaan Negeri Melaka yang mahukan warga negeri celik ICT sepenuhnya.

Setelah 5 tahun, jumlah pengguna yang celik ICT di Melaka sudahpun meningkat. Hasil daripada pemikiran pemimpin-pemimpin negeri, maka diwujudkan pula program E-Dagang, di mana Inkubator K-Ekonomi memainkan peranan sebagai pengantara web antara usahawan bumiputera dengan pembeli. Sehingga kini, program E-Melaka dianggap berjaya dengan peningkatan pengguna komputer di kalangan suri rumah meningkat.

Dalam pendedahan warga negeri kepada dunia tanpa sempadan, pemimpin negeri terlepas pandang suatu perkara yang aaaamat penting dalam menentukan hala tuju negeri atau negara. Perang psikologi pihak lawan melalui blogger tidak ada yang dapat membalikkan (reverse), lantaran kelekaan dan ketidak pekaan pihak pemimpin sendiri. Tiada satu pun blog yang benar-benar menyokong pembangunan Melaka, kebanyakan blog menghentam pembangunan itu (anti-establish).

Warga Melaka yang mendapat pendidikan ICT percuma tersebut bebas untuk melayari blog-blog ini, seterusnya membingungkan mereka. Oleh yang demikian, sokongan rakyat Melaka kepada kerajaan yang memerintah juga berkurangan.

Oleh yang demikian, saya menyarankan agar kerajaan Negeri Melaka yang baru ditubuhkan memandang perkara ini dengan serius. Jangan menghentikan pengetahuan warga negeri, tapi didiklah mereka untuk memahami situasi ini ataupun didiklah jentera-jentera menggunakan blog sebagai suatu medan perang siber. Seperti di Perak, undang-undang raja berperlembagaan mewajibkan Menteri Besar adalah Melayu. Tetapi di Negeri Selat seperti Melak dan Penang, belum tentu Melayu yang akan menjadi Ketua Menteri.... Renung-renungkanlah.

No comments: