Tuesday, July 22, 2008

Berpecah-belah itu Suatu Ajaran?

Pada zaman kini, berpecah-belah itu dilihat seperti suatu ajaran yang wajib diamalkan oleh sesetengah golongan yang bertutur dengan satu bahasa, menganut satu agama...

Agaknya, kalau bersatu tu... boleh membawa kepada hukuman yang berat. Atau, bersatu itu dilihat sebagai suatu dakyah yang merosakkan diri.

Adeh, sakit kepala memikirkan halatuju bangsa yang satu ni...
Erm... Apa pandangan anda sekalian? Aku dah tensen sesangat ni...

7 comments:

cheguman said...

Mengajak orang bersatu pun bahaya woo... boleh kena saman! Isy... isy... isy... tak faham tul aku...

zamspotte said...

Ntah lar Cikgu... Takder langsung Husnuzzan...

Baru idea jer... Dah kena balun teruk2... Seb baik lar ader jugak geng ulamak (boleh tulis camni ker??) yang relevan dan bersangka baik...

Bila lagi nak menyaksikan kekuatan ummah jika bukan sekarang? bila lagi nak bersatu untuk menuju ke arah Yang Satu?

Andaikata ahli agama pun menentang, apakan daya lagi jika bukan kita menegurnya?

zara said...

Pening dgn isu di Msia ni. Tak habis2 ingin menunding jari dan bermain-main dengan ajaran yang entah mana datangnya. Masing2 mempunyai ajaran dan pandangan yang akhirnya tak terarah. Apakah kesudahan di atas kesempitan ini? Msia ni ramai sgt yang berbuat maksiat dan dosa..mungkin ini satu balasan.

Berpecah belah itu ajaran siapa? Shaitannirojim. Siapa kawan shaitannirojim? Isk...nauzubillah. Moga2 sahaja mereka2 ini akan cepat2 insaf dan tersedar dan kembali semula ke jalan DIA...kerana yang pasti.. hidup di dunia ini hanya sementara. Apakah mereka tidak sedar akan amalan2 mereka yang tidak seberapa itu? SUngguhpun mereka mengetahui, tapi masih juga lalai dan alpa.

*lately, saya lebih suka berdiam diri dari bercerita mengenai politik yg melanda negara sekarang ni sebab akhirnya hati saya seolah-olah meronta dan tidak tenang..memikirkan apakah kesudahannya. Penat. dan Tenat.

love-n-hate said...

hahaha... setuju ngan zara... utk citer2 politik ni... duduk diam je... hanya sekadar cerita... :)

cakap lebih² kang... ke lain plak kite² sumer ni... dah xde kebebasan berbicara dahh... freedom of speech tuhh... :)

nak kata bersatu tu salah pun tidakk... tapi kadang² salah jugakkk... memang pepatah ada cakap "bersatu teguh, bercerai roboh"... itu adat muafakat... bersatu untuk tujuan murni... bagus la kot!!!

zamspotte said...

Zara:

memang... tuding menuding sesama kita... 'orang lain' yang bertepuk tangan... Ketawa siniskan kita...

tak hilang lagi pening kepala ni... Adus...

Betul tu, kita kena bersama-sama tingkatkan amal untuk menuju kepada Yang Maha Satu...

love-n-hate:

Yes, bersatu dan bermuafakat itulah rahasianya...

Dah takbleh nak bercakap... Diam jer lar haha...

yuzy said...

Bubar umno dan bubar pas semacam syarat yg 'diredhai' nik aziz.Amcm?

zamspotte said...

yuzy:

Thanks for living the comment...

Takdak hallar kalo sumer setuju... bubar UMNO dgn PAS... kita namakan semula Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR)... ok ker??

bagi aku, semua perkara yang boleh menjurus kepada perpaduan agama, bangsa dan kekuatan kepada tanah air... itulah rahasia kekuatan ummah... adios