Tuesday, July 8, 2008

Movie Pilihan....

Saya menonton banyak filem, kebanyakannya pada tahun 2003 - 2006 (duit PTPTN disalahgunakan lar ni)...

Tetapi, kembali kepada memori lama, cerita-cerita yang paling melekat dalam fikiran aku ialah....


1) Alice in Wonderland (1982).... Cerita ni aku ingat mula-mula tengok, masa aku darjah dua... Cerita tentang budak perempuan yang bermimpi.... Mengikuti Pakcik Arnab akhirnya sampailah ke dalam dunia wonderland. Aku rasa sumer orang yang sebaya dengan aku pernah tengok cerita ni kot (walaupun aku belum lahir masa filem ni dibuat)



2) Wizard of Oz (1991)...Cerita tentang seorang budak pompuan jugak, pergi ke dalam dunia Oz... Di mana diperintah oleh seorang ahli sihir perempuan yang boleh menukar-nukar kepalanya... Di situ dia menentang ahli sihir itu bersama-sama dengan seorang 'orang-orang, lelaki tin (tin man) dan singa yang penakut... Memang menarik plot citer ni.. box office satu dunia masa baru keluar...





3) The Lord of the Ring I, II, III. Mungkin tak payah kot nak terangkan cerita ini... Tetapi cerita ini yang membuatkan aku kembali menjadi 'hantu' cerita-cerita fantasi.... Aku dah tengok dah trek penuh cerita ini, tanpa pemotongan / edit di babak-babak penting... (4 jam tgk Between Two Towers), lebih kurang sama macam dalam novel lar...


Pengembaraan Frodo baggins, Samwise Gamgee, Merry, Pippin dan yang tiba-tiba menjadi penting sebagai pemegang cincin yang perlu dimusnahkan... Pastuh, jumpa plak dengan lima lagi rakan-rakan iaitu Gandalf (ahli sihir), Aragorn (manusia), Boromir (manusia), Legolas (orang halus), Gimli (orang kerdil) untuk memusnahkan cincin raja kegelapan dari Mordor.... Cincin itu perlu dimusnahkan ke dalam lahar gunung berani di Mordor... Best sangat tengok cerita ni... Rasa macam ada di tengah-tengah masa diorang perang... haha

4) The chronicle of Narnia... Prince Caspian. Baru dapat tengok hari semalam (DVD copy ma...), Tanpa diduga, setahun umur raja-raja Narnia di dunia sebenar, sebenarnya 1300 tahun Narnia... Narnia pula sudahpun dikuasai oleh Raja yang zalim. Prince Caspian bersama-sama raja-raja bersatu menentang kejahatan puak Telmarine yang kejam dan zalim ini... saksikan sendiri pengembaraan diorang...

Banyak lagi cerita pengembaraan alam fantasi yang aku tengok macam cerita Final Fantasy VII (Advent Children), Bridge to Terrabitthia, Harry Potter (sorry harry fan, aku kureng minat plot dier....), CHronicle of Narnia, The wardrobe, witch and lion (aku klasifikasikan sebagai gagal menambat hati aku haha) Star Warz Episode I hingga VI (terlebih hebat plak)... dan banyak lagi...

Apabila orang tanya "adek umur berapa??" Aku jawab, "suka akulah, masa kecik-kecik dulu bukan senang nak tengok cerita budak2 camnih."

hehe... Best btul duduk dalam alam fantasi

No comments: